تصور کنین که وسایل مهم روزانتونو رو کانتر آشپزخونه جا گذاشته باشید و بعد از اینکه بدو بدو برمی گردید خونه که برشون دارید به مترو نمیرسین و مجبور میشین منتظر بمونین.
با وجود یکی از اون صبح های کذایی، میدونی اون ساندویچ تخم مرغ مورد علاقت رو که تا از تخت خوابت بلند شدی واسه صبحونه سفارش دادی تا توی مسیر سرکارت بخوری همچنان گرم میمونه.
مثه یه جادو میمونه، مگه نه؟ این سورپرایزو واسه خودتون خرابش نکید، چون خوب بودن و سریع رسیدن غذای تازه ای که سفارش دادین واسه اینه که بخشی از راه حلهای طراحی کاربرمحور که الگوهای رفتاری آدمها رو با یه فناوری خفن وصل می کنه توش وجود داره.
ما فکر می کنیم واژه ی همدلی empathy) داره به یه کلمه ی نامفهوم تبدیل میشه. اما واقعا واسه فرآیند طراحی موضوع مهمیه. به طور کلی، همدلی یعنی توانایی درک احساس یه آدم دیگه واسه اینکه بتونید خودتون رو جای اون بذارید و درکش کنید.
اگه راجب به فروشگاه حرف می زنیم که یه رویکرد اشتباه به کار UX و UI است، جایی که درک مساله و فرد در آخرِ معادله به یه چارچوب تبدیل میشه که خروجی و اعتبارسنجی نتیجه رو تعیین کنه، که البته چیز جدیدی هم نیست. شرکت دارکوب هم محصولاتی مبتنی بر همدلی طراحی کرده. این موضوع انقدر مهم بوده که توی دانشکده استنفورد و موسسه طراحی وب IIT اون رو توو برنامه ی درسی خودشون قرار دادن. امیدواریم توی ایران هم این اتفاق بیفته…
ما در دارکوب با استفاده از همدلی در طراحی، فاصله ی بین UX/UI و استراژی برندسازی رو کم کردیم و اصول طراحی کاربرپسند در همه ی پروژه های ما استفاده میشه.
سورس:طراحی سایت دارکوب darkoob.co.ir
موضوع “همدلی” در طراحی سایت